B2 - Riboflavin

B2 - Riboflavin, ovoflavin, vitamín G, laktoflavin - vitamín slabě rozpustný ve vodě

Jde o žluté až oranžově žluté přírodní barvivo. Je odolný vůči vysokým teplotám, ale rozkládá se působením světla. V těle se neukládá, proto musíme vitamín B2 neustále doplňovat.

Riboflavin je důležitý pro tvorbu enzymů, které zpracovávají cukry a odbourávají bílkoviny a tuky v našem organismu. V potravinářství se značí kódem E 101.

Vitamín B2 nám pomáhá na:

  • dobrý stav kůže
  • oči
  • srdce
  • nervová soustava
  • únava a vyčerpání
  • pokožka
  • uplatňuje se při metabolismu železa v krvi a pomáhá při udržení normálních červených krvinek

Zdrojem vitamínu B2:

  • mléko, tvaroh
  • luštěniny
  • špenát
  • kapusta
  • brokolice
  • obilniny
  • vejce
  • kvasnice
  • játra a ledviny
  • vepřové a hovězí maso
  • ryby
  • ořechy
  • kakao

Vegetariánská a veganská výživa

Většina potravin, které obsahují vitamín B2 je živočišného původu. V trávicí soustavě býložravců, v bachoru přežvýkavců a v tlustém střevě ostatních býložravců žije symbiotická mikroflóra, mikroskopické houby, prvoci a bakterie, které jsou schopné tento vitamín syntetizovat v množství dostatečném pro potřeby organismu býložravce.

V lidském střevě nemá podobná mikroflóra osídlení. Vegetariáni a vegani by proto měli věnovat pozornost dostatečnému příjmu vitamínu B2.

Zvýšená potřeba vitamínu B2 při léčbě:

  • antibiotika
  • štítná žláza
  • celiakie
  • cirhóza jater
  • cukrovka
  • ženy užívající orální antikoncepci
  • osoby, které nepijí mléko
  • zánětlivé změny kůže (dermatitida) a sliznic
  • poruchy trávicího traktu
  • rozpraskané koutky rtů
  • afty
  • bolest v krku
  • pálení očí
  • mastící se vlasy
  • ospalost
  • suchá až drsná kůže
  • záněty spojivek
  • světloplachost